Omschrijving:
Inleiding Door de snelheidsverhoging worden de snelheidsverschillen tussen gemotoriseerd verkeer en (land)bouwverkeer kleiner. Dit heeft een gunstig effect op de verkeersveiligheid en de doorstroming. Daar waar in de huidige situatie (land)bouwvoertuigen niet zijn toegestaan kan het voor wegbeheerders aantrekkelijker worden om deze wegen wel voor (land)bouwverkeer open te stellen. De snelheidsverhoging is er gekomen met het expliciete doel (land)bouwverkeer over de meest geschikte wegen te leiden. Op wegen waarop (land)bouwvoertuigen nu verboden zijn, kan de snelheidsverhoging reden zijn om ze wel toe te gaan staan (met 40 km/h). Wegbeheerders zijn en blijven verantwoordelijk in het nemen van beslissingen over het al dan niet toelaten van (land)bouwvoertuigen op hun wegen. Met wegbeheerders, VNG, IPO, en UvW, is afgesproken dat zij een “ja, tenzij”-beleid zullen nastreven. Met andere woorden, wegen worden opengesteld voor (land)bouwverkeer en men mag er 40 km/h rijden, tenzij er redenen zijn vanuit het oogpunt van - in ieder geval - verkeersveiligheid om dat niet te doen. De nieuwe wetgeving is een kans om de huidige situatie met (land)bouwverkeer te verbeteren. In deze context komt de steeds terugkerende vraag om (land)bouwverkeer uit dorpskernen te weren en gebruik te laten maken van de provinciale wegen die langs de betreffende dorpskernen zijn gelegen, op tafel. Gedeputeerde Staten hebben daarom besloten om een onderzoek uit te laten voeren naar de (toekomstige) functie van het (land)bouwverkeer op de wegen in de provincie Groningen. De uitkomsten zijn verwerkt in een op 22 juli 2021 opgeleverd rapport "Onderzoek Landbouwverkeer Groningen". Eén van de uitkomsten is dat de spitssluiting op de N360 bij Appingedam kan worden opgeheven. Bevoegdheid: Op grond van artikel 18, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn Gedeputeerde Staten bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de provincie Groningen. Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Met het verkeersbesluit worden de navolgende doelstellingen nagestreefd. • - het verzekeren van de veiligheid op de weg; • - het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer; • -het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade; • -het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden. De N360 (Groningen - Appingedam - Delfzijl) is gekwalificeerd als gebiedsontsluitingsweg en kenmerkt zich door de dorpen en steden die nabij de weg liggen zoals Ten Post, Ten Boer en Appingedam. Uit het onderzoek blijkt dat in deze kernen veel hinder wordt ondervonden van het landbouwverkeer dat daar rijdt. Van Groningen tot de aansluiting met de Eestumerweg te Ten Post is de N360 opengesteld voor (land)bouwverkeer. Tot voor kort was er nog een spitsbeperking voor landbouwbeheer van kracht op het wegvak gelegen tussen de aansluiting met de Rijksweg en de aansluiting met de Eestumerweg te Ten Post. Deze spitsbeperking is opgeheven bij besluit van 28 april 2022. Vanaf de aansluiting met de Eestumerweg te Ten Post tot de Jukwerderweg te Appingedam is de N360 gesloten voor (land)bouwverkeer. Vervolgens is er een kort traject met een spitssluiting voor (land)bouwverkeer van kracht voor het wegvak gelegen tussen de aansluiting met de Jukwerderweg en de Jan Bronsweg. Vanaf de Jan Bronsweg tot Delfzijl is de N360 gesloten voor (land)bouwverkeer. Aangaande de spitsbeperking van de N360 tussen de aansluiting met de Jukwerderweg en de Jan Bronsweg is door de politie aangegeven dat deze voor de weggebruiker onduidelijk is. De borden bevatten te veel informatie om te lezen en handhaving is niet goed mogelijk. Vanuit de politie is dan ook tijdens de onderzoeksfase het advies gegeven om deze te verwijderen en dit wegvak gedurende de gehele dag open te stellen voor (land)bouwverkeer. Daarmee kan ook de hinder van landbouwverkeer die in het dorp wordt ervaren tijdens de spits worden beperkt, dit komt de verkeersveiligheid in de woonkern(en) ten goede. Openstelling gedurende de gehele dag geeft een heldere structuur en eenduidigheid en betere handhaving is dan mogelijk. De (verkeerskundige) onderzoeksresultaten die in de rapportage zijn opgenomen onderschrijven ook dat het beter is om de huidige spitsbeperking op te heffen. Om het opheffen van de huidige spitssluiting mogelijk te maken worden de onderborden met spitsbeperking vervangen door onderbord (OB55) door deze te plaatsen onder de bestaande RVV borden C9. Hierdoor wordt een uitzondering gemaakt op het verbod voor de categorie (land)bouwvoertuigen met als doel (land)bouwvoertuigen de mogelijkheid te geven 24/7 gebruik te kunnen laten maken van de provinciale weg N360 gelegen tussen de aansluiting met de Jukwerderweg en de rotonde met de Jan Bronsweg te Appingedam. De huidige spitssluiting is geregeld bij besluit van Gedeputeerde Staten van Groningen genomen op 30 maart 2010. Dit besluit kan worden ingetrokken voor zover het de daarin geregelde onderborden betreft die de spitssluiting reguleert voor onder andere het weggedeelte behorende tot de N360 gelegen tussen de aansluiting met de Jukwerderweg en de Jan Bronsweg te Appingedam. Resultaat Als we de spitssluiting opheffen voor (land)bouwvoertuigen wordt overeenkomstig de huidige regelgeving de maximumsnelheid voor de (land)bouwvoertuigen 40 km/h. Er zijn (land)bouwvoertuigen die geen 40 km/h mogen of kunnen rijden omdat de maximumconstructiesnelheid lager ligt. Deze laatste categorie is naar verwachting zeer beperkt in aantal. Exacte cijfers zijn niet bekend omdat er geen registratieplicht bestond voor deze categorie (land)bouwvoertuigen. Het overgrote deel van de (land)bouwvoertuigen zal overeenkomstig de huidige regelgeving 40 km/h mogen rijden. Deze verdeling wordt pas inzichtelijk wanneer alle (land)bouwvoertuigen zijn geregistreerd.en een kenteken hebben. Een van de verplichte registratie-items is de maximumconstructiesnelheid van het voertuig. Verwacht wordt dat er steeds minder ‘langzame’ (land)bouwvoertuigen komen waardoor dit onderscheid niet meer gemaakt hoeft te worden. Het kan tot eind 2024 duren voordat alle registratie-plichtige (land)bouwvoertuigen zijn geregistreerd. Beleidsvisies Er heeft overleg plaatsgevonden met de betrokken beleidsmedewerkers van de provincie Groningen. De beslissingen in dit besluit en de onderbouwing daarvan zijn in afstemming met de huidige beleidsvisies. Met de in ontwikkeling zijnde Wegenvisie, Programma Mobiliteit, en het Beleidsplan Verkeersveiligheid Provinciale Wegen. Conform artikel 24 van het BABW is er overleg geweest met de Politie Noord-Nederland, DROS Infra/Verkeersadvies, die bij brief van 28 juli 2022, kenmerk 20220726000988 heeft bericht geen bezwaar tegen het toepassen van de voorgenomen verkeerstekens. Op grond van artikel 25 van het BABW is er overleg geweest met de betrokken vertegenwoordigers van de betrokken gemeente. BesluitOp grond van voorgaande overwegingen zijn Gedeputeerde Staten van de provincie tot het besluit gekomen de navolgende verkeerstekens te plaatsen overeenkomstig de bij dit besluit behorende tekening van 30 juni 2022 genummerd 002. Door uitvoering te geven aan dit besluit door de huidige onderborden met spitssluiting geplaatst onder de bestaande RVV borden C9 te vervangen door onderbord (OB55). Hierdoor wordt er een uitzondering gemaakt op het verbod voor de categorie (land)bouwvoertuigen met als doel (land)bouwvoertuigen de mogelijkheid te geven 24/7 gebruik te kunnen laten maken van de wegvakken behorende tot de provinciale weg N360 gelegen tussen de aansluiting met de Jukwerderweg en de Jan Bronsweg te Appingedam. Het besluit van Gedeputeerde Staten van 30 maart 2010 (kenmerk 231029, 2010-13395) wordt bij deze ingetrokken. De verkeerstekens worden geplaatst overeenkomstig de voorschriften van het Uitvoeringsbesluit BABW / RVV 1990. Het besluit treedt in werking nadat de maatregel is gerealiseerd. Naar verwachting in de zomer van 2022. Groningen, 5 oktober 2022 Namens Gedeputeerde Staten van Groningen: R. Bosma Domeinleider Uitvoering
Deel dit artikel met buren en kennissen!
Redactie Nieuwsuitbergenopzoom.nl
Wij houden je op de hoogte van alle bekendmakingen vanuit de gemeente.