Omschrijving:
Kenmerk: Z/22/190231InleidingVan de concessiehouder is een aanvraag ontvangen om een openbaar laadpunt te realiseren op de Cornelis Albertsstraat te Appingedam.Bevoegdheid•Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 en bij Algemeen mandaatbesluit Eemsdelta 2021 en het Ondermandaatbesluit Eemsdelta 2021, beiden van 5 januari 2021, van het college van burgemeester en wethouders, is de teammanager Beleid, Realisatie en Beheer Openbare Ruimte en Gebouwen bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk een weg die in beheer is bij de gemeente Eemsdelta.Overwegingen ten aanzien van het besluit•op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994, de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;•op grond van artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) moet het aanbrengen van het verkeersteken E1000 (E08o) van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) geschieden krachtens een verkeersbesluit;•er is een landelijke trend van een sterk toenemend elektrisch vervoer, waarvoor de aanwezigheid van (openbare) laadinfrastructuur vereiste is;•mede hierom is er in de provincies Groningen en Drenthe het plan voor 1000 openbare laadpalen opgezet, waar ook de voormalige gemeenten Appingedam en Loppersum bij aangesloten waren;•er is een openbaar laadpunt aangevraagd door een inwoner van gemeente Eemsdelta, wat binnen het plan voor de 1000 openbare laadpalen valt in de categorie 'paal volgt auto'; •dat in de directe omgeving deze locatie het meest voldoet aan de gemeentelijke criteria van een centrale ligging, goede zichtbaarheid, toegankelijkheid van de openbare laadvoorziening en beschikbaarheid van het elektriciteitsnet;•dat een oplaadpaal twee aansluitingen voor elektrische voertuigen kent en het wenselijk is om het gebruik van een laadpaal optimaal te benutten;•dat het daarom gewenst is om nabij de laadpaal twee parkeerplaatsen te reserveren ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen;•dat in eerste instantie slechts één parkeerplaats wordt ingericht en aangewezen voor dit doel;•dat bij een toenemend gebruik van de laadpaal op verzoek van de concessiehouder ook de tweede parkeerplaats kan worden gereserveerd ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen;•dat dit gerealiseerd kan worden door middel van het plaatsen van het verkeersbord E1000 (E08o) van bijlage 1 van het RVV 1990 met een onderbord dat aanduidt dat het verkeersbord van toepassing is op specifieke parkeervakken. De situatieschets visualiseert de betreffende verkeersmaatregel;•dat de twee parkeervakken alleen door elektrische voertuigen gebruikt kunnen worden en dat de hoeveelheid parkeerruimte in de directe omgeving voor niet-elektrische voertuigen daardoor afneemt;•dat het exclusief parkeren voor elektrische auto’s slechts is toegestaan zolang de auto wordt opgeladen, zodat het oplaadpunt voor meerdere gebruikers beschikbaar is;•dat het belang van het ontwikkelen van een openbaar oplaadnetwerk prevaleert boven het verlies aan parkeergelegenheid;Motivering•de maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer te voorkomen of beperken en doelmatig of zuinig energiegebruik te bevorderen;•dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de verkeersmaatregel strekt tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;•dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt bij het treffen van deze verkeersmaatregel;•dat gelet op voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer van ondergeschikt belang wordt geacht;•het treffen van een verkeersmaatregel is een normale maatschappelijke ontwikkeling waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;OverlegConform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de gemandateerde verkeersadviseur van de korpschef van politie Noord Nederland, bureau Ommelanden-Noord.BESLUITHet college van burgemeester en wethouders van Eemsdelta besluit:1.Twee parkeerplaatsen te reserveren op de Cornelis Albertsstraat te Appingedam, ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen door middel van het plaatsen van het verkeersbord E1000 (E08o) van bijlage 1 van het RVV 1990 met een onderbord dat aanduidt dat het verkeersbord van toepassing is op specifieke parkeerplaatsen, onder de opschortende voorwaarden dat: a.het verkeersbesluit in eerste instantie geldt voor één van de twee aangewezen parkeerplaatsen op de betreffende laadlocatie, daartoe aangewezen door een onderbord met pijl;b.bij voldoende gebruik van de laadvoorziening en op verzoek van de concessiehouder het besluit ook voor de tweede parkeerplaats gaat gelden nadat deze is voorzien van een onderbord met 2 pijlen;c.voor dit verkeersbesluit een maximale uitvoeringstermijn te hanteren tot en met 31 december 2027. Indien na het verstrijken van deze termijn nog geen uitvoering is gegeven aan een tweede parkeerplaats, vervalt het desbetreffende verkeersbesluit voor deze tweede parkeerplaats.
Deel dit artikel met buren en kennissen!
Redactie Nieuwsuitbergenopzoom.nl
Wij houden je op de hoogte van alle bekendmakingen vanuit de gemeente.